قبل از خرید دنا پلاس با 3 عیب آن آشنا شوید


ایران عرصه رقابت خوردوهای داخلی و خارجی به ویژه چینی است. شما کدام را ترجیح می¬دهید؟ هر چند خودروهای تولید داخلی در مقایسه با خودروهای خارجی تیغ برّایی نداشته اما با توجه به قیمت پایین¬تر، مشتری¬های خاص خود را دارند. ایران خودرو را که سال¬هاست در راس تولید کنندگان داخلی قرار گرفته با تولید سمند، پارس و 405(مونتاژ) می¬شناسیم. سمند به عنوان خودروی ملی حسابی سر و صدا راه انداخت و فروش خوبی را در بازار نصیب خود کرد. تا اینکه شاسی بلندهای چینی سر در آورده و تولیدات داخلی را به حاشیه کشیدند. اما ایران خودرو بار دیگر با تولید خودرویی داخلی توجه¬ها را به سمت خود برگرداند و آن چیزی نبود جز دنا پلاس. رخش ایرانی یا دنا پلاس در سال 1393 به بازار معرفی و از همان ابتدا با استقبال خوبی روبه رو شد.
بسیاری دنا پلاس را نمونه فیس لیفت سمند می¬دانند و این شباهت در ظاهرش مشهود است. این در حالیست که ایران خودرو، دنا پلاس را خودرویی مستقل و ملی معرفی کرد و همه منتظر دیدن رخش ایرانی با ایده و امکانات بسیار به روز تر بودند. اما این خودرو نیز دارای نواقصی است که در این مقاله می¬خواهیم با سه نوع از آن¬ها آشنا شویم. با ما همراه باشید.
پیشرانه¬ای ضعیف
تصور تکرار اشتباه برای بسیاری از خودروسازی¬های دنیا کابوس است. شرکت¬های تولید خودرو تمام تلاش خود را بر تغییر نسخه¬های فیس لیفت هر مدل دارند چه برسد به تولید یک خودروی جدید و متفاوت. اما مثل اینکه ایران خودرو تغییر و تحول را دوست ندارد آن هم در یک محصول جدید که با دبدبه و کبکبه و پر طمطراق وارد بازار خودروسازی شد. بله موتور دنا پلاس در واقع همان موتور سمند Ef7 بوده که این ضعف و کم کاری در صنعت تولید خودروی ایران را نشان می¬دهد. موتور این سدان داخلی حجمی برابر 1646 سی سی داشته که می¬تواند تا 115 اسب بخار را در 6 هزار دور در دقیقه و 157 نیوتن متر گشتاور را در 4500 دور در دقیقه تولید کند. گیربکس دنا پلاس نیز 5 دنده دستی BE3+ بوده و حداکثر سرعت 189 کیلومتر بر ساعت را پشتیبانی می¬کند.
شاید کسی که تا امروز پراید سوار میشده استقبال خوبی از دنا پلاس داشته باشد و آن را یک ماشین رویایی فرض کند، اما برای صاحبان سمند، پارس و حتی 405 این خصوصیات چنگی به دل نمی¬زند؛ چراکه نه تازگی دارد و نه قابل توجه است. البته نکته¬ای را باید ذکر کرد و آن هم شتاب 9 ثانیه¬ای در نسخه توربو دنا پلاس پلاس است که نسبت به نسخه با موتور EF7 یک نقطه مثبت محسوب می¬شود. البته کیفیت پایین عناصر به کار رفته در موتور توربو و کمبود قطعات این خودرو در بازار از عیب¬های آن محسوب می¬شوند.
کابینی نه چندان جذاب

با ورود به کابین دنا پلاس احتمالا شوکه می¬شوید. استفاده از پلاستیک خشک و با رنگی نه چندان جذاب روی داشبورد و درب¬های خودرو به ویژه در دنا پلاس پلاس برای بسیاری از افراد جذابیتی ندارد. با توجه به حجم تبلیغ و البته قیمت بالایی که برای این خودرو گذاشته شده انتظار می¬رفت تا حداقل از کابینی جادار و زیبا استفاده شود؛ درحالیکه اینطور نیست. اما این همه ماجرا نیست. کابین خودرو به دلیل استفاده از کیفیت پایین متریال به کار رفته در آن و عایق بندی ضعیفش نه تنها امنیت خوبی را در هنگام ضربه برای این خودرو تضمین نمی¬کند، بلکه در هنگام رانندگی صدای موتور را در تا حد زیادی در کابین خواهید شنید. حال ین ویژگی را مقایسه کنید با خودرویی مثل رولز رویس که می گویند در سرعت های بالا نیز صدای موتور خودرو شنیده نمی شود.
عملکرد نامناسب تجهیزات خودرو

خوب عیب¬های دنا پلاس فقط مختص دو مورد بالا نیست و طراحان این خودرو حتی در تجهیزات و امکانات رفاهی آن نیز کم کاری کرده¬اند. درست است که دنا پلاس را خودرویی ملی می¬دانند و انتظار میرفت تا تجهیزات منحصر به فرد تری در آن نیز استفاده شود، اما ایران خودرو در طراحی سیستم مالتی مدیا و صفحه نمایش لمسی روی کنسول خودرو نیز از چینی¬ها کمک گرفته¬اند. همیشه هم پای چینی¬ها در میان است. اگر در حین رانندگی سیستم کروز کنترل را راه اندازی کردید و کار نکرد تعجب نکنید. قیمت بالای خودرو با توجه به تمام این نواقص کمی ناعادلانه محسوب می¬شود درحالیکه می¬توان با همین مقدار هزینه خودرویی مثل 207 یا برلیانس H330 تهیه کنید.
جمع بندی
دنا پلاس خودرویی کاملا کپی و مونتاژ است هر چند با نام خودروی ملی به بازار عرضه شد و انتظار می¬رفت تا در نوع خود خاص و منحصر به فرد باشد که این چشم انداز به دلیل ضعف در عملکرد طراحان ایران خودرو به حقیقت نپیوست. اگر خواهان خرید یک خودرو در این رنج قیمت هستید بهتر است خودروهای دیگر را نیز امتحان کرده و با توجه به نقص¬های گفته شده از خودرو اگر همچنان مصمم به خرید بودید آن را سفارش دهید.